onsdag 13 mars 2013

Svensk Retro Filmkonst

Förra veckan, närmare bestämt i fredags, hade filmen Mördaren ljuger inte ensam premiär. Filmen bygger på Maria Langs bok med samman namn och flera filmer är på kommande. Vet att jag för länge sen läst någon av böcker om Puck, typ under högstadietiden. Ska både se filmen samt läsa boken bara jag för in det i mitt just nu stressade schema.

De som känner mig vet att jag är mycket förtjust i Svenska filmer, speciellt sådana filmer som har inslag av gångna årtionden och historia. Det som gör svenska och för den delen Finska och Finlandssvenska historiska filmer så bra är att de faktiskt känns verkliga, miljöerna, kläderna och inredningen. Inte så otroligt Hollywood överdrivet och pråligt utan verkligt som man kan relatera till. Här följer en lista med filmer och tv-serier som enligt mig har himla fina miljöer, kläder, inredningar och även handling.

  • Mitt liv som hund
  • Lust och fägring stor
  • Under solen
  • Dubbel 8
  • 1939
  • Tuppen
  • Rallybrudar
  • Så vit som en snö
  • Smugglarkungen
  • Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö
  • Lotta på Bråkmakargatan
  • Pip-Larssons
  • Underbara kvinnor vid vatten
  • Där vi en gång gått
  • Samt den finska filmen Keisarikunta som troligtvis är min favorit bland finska filmer.



Inga kommentarer: