torsdag 28 juni 2012

Arvegods

Under den här veckan har min mor och hennes kusiner röjt upp i huset och uthusen där min mormor är född och uppvuxen. Där har bott en hel del folk så även prylar, arvegods och skräp fanns i mängder. Speciellt alla typer av fiskedon eftersom det rört sig om ett släkte med yrkesfiskare! Här är min del av arvet, min mormors-mors gamla Husqvarna Freja maskin. Alldeles intakt och välbehållen! Lite putsning och den blir i prima skick!

Kollade också upp lite fakta om dessa Freja maskiner, de är döpta efter gudinnan Freja i nordiska mytologi och maskinerna tillverkas mellan 1883- 1925. Bordet har intarsia i skivan, framför maskinen i form av en linjal. Huven och lådan har en speciell låsmekanism, när huven är på och lådan stängd är både lådan samt huven fastlåsta i varandra.










2 kommentarer:

Anonym sa...

Åh gud vad vacker den var! Vilken dröm att ha något liknande i sin ägo <3

http://mimmy.spotlife.se

Rakel sa...

Så fin! Jeg har en også, men min står på loftet.