torsdag 17 juni 2010

Fika

Jo här i Sverige är man ju väldigt förtjusta i att fika, vilket har smittat av sig. Ofta har man hittat mig och Ellen på olika kafér eller kondis här i Stockholm. Men jag tycker det är fint med kondis-kultur. Sånt finns ju inte i Finland där tar men ofta bara en snabb "slät kaffekopp". Här finns det också många kafén bevarade från 1950-talet vilket jag tycker är mycket häftigt! En anna sak med Svensk kaffe kultur som fashinerar mig är deras te drickande. I Finland är ju te på påse typ det enda som går att få tag på...här är det tvärtemot! Lös-te är grejjen, finns överallt och smakar så mycket bättre än sunk tepåsar.


Förra veckan fikade jag och Ellen på Vetekatten, idag var det Hurtigs konditori som gällde ( ett kafé med historia långt bak. I Strindbergs böcker nämns ex. detta ställe ). Men fikade en gång tidigare idag också när min fina handledare Karin bjöd på fika på traditionella Tösse bageriet. Där åt jag världens finaste morotskaka i cupcake utförande!


Vetekatten http://www.vetekatten.se/



Hurtigs konditori, har ingen hemsida...men ligger på Drottninggatan.

Inga kommentarer: